fredag, mars 02, 2007

Barnskiva!

I vissa länder så anser man inte att alla har lika värde. Respekten för en annan människa existerar inte på samma sätt som här. På de grunderna, hur ska jag uttrycka det, har en god vän som rest just till detta landet fått kontakt med ett barnhem. Det började för sådär 6-7 år sedan och nu så finns en rak lina in i landet och barnhemmet. Nåväl, rak, det var väl att ta i när man vill in i ett forna östland. Jag ska vika ut mig mer om landet och den logistiska problematiken senare. Denna människa som rest till landet många ggr har visat mig väldigt rörande fotografier på barnen i sitt "hem".
Barnens bakgrund kan vara;

Medfödda sjukdomar som man i sverige opererar eller botar, typ vattenskalle, ryggmärgsbråck mm.

Alkoliserade eller drogberoende föräldrar.

Down syndrome.

Den här listan kan nog göras bra mycket längre.

Under sina resor har "C"(Jag kallar henne så från nu) upptäckt att den personal som jobbar med barnen är ganska olik den vi är vana med här hemma. Man rör inte vid barnen, man verkar inte förstått att dessa barn har samma behov som "vanliga"barn. Tvångströjor och fastkedjning i element är vanliga metoder...

"C" och jag håller på med en barnskiva som ska tryckas och lämnas ut gratis till detta barnhem, men som det ser ut nu så har flera barnhem och institutioner öppnat sina dörrar för insyn och hjälp, då fick vi bråttom att ragga både pengar och fixa praktiska saker inför en Barn-cd. Detta har gått som på räls, nu är det bara arrangering, inspelning, sångpålägg, mastering och tryckning som återstår. Ganska mycket således. Men inget omöjligt. Jag återkommer igen om de som sponsrat.

Musiken har väldigt stor betydelse, för alla, men jag undrar om inte dessa barn som knappt fått närhet eller nån slags uppmärksamhet, behöver musik mer?! Visorna som "C" skrivit och använt på plats är enkla och fokuserar på barnets kroppsuppfattning men även att det är unikt. Sångpåläggen kommer att göras av två sköterskor från detta barnhem på det språk som talas i landet.
Att jag inte berättar vilket land det är beror på att det är en diktatur, och man vet aldrig hur det kan tolkas med en aning kritik mot deras land.

Alla i det här projektet gör allting ideellt. Jag hoppas att några av er musiker som läser min blogg ställer upp en fredagförmiddag i April när vi ska göra bakgrunderna. Återkommer om exakta tider.

To be continued...

4 kommentarer:

Mange sa...

Count me in...

Johan Ahlin sa...

Great, fixa barnvakt å ta med frugan.

Anonym sa...

Jag önskar jag kunde göra en musik insats Johan men du vet att man är född tondöv:) vänligen Kil

Johan Ahlin sa...

Det behövs 4 1/2 meter slang och en tratt, sen har du nästan alla toner i Ess-dur. Hälsar Jojje