lördag, september 01, 2007

Märg!


Lite mat igen.

Varför kan ingen lära charkpersonal att bli intresserad av sitt jobb, jag är musiker och lyssnar och intresserar mig för både konserter och inspelad musik. Min ena syster är kock och kostrådgivare och, naturligtvis vet hon mer än de flesta om både matlagning och näringslära.

När jag idag frågade ett ansikte på våran ICA-affär om det fanns nån märg att köpa, så sa hon kort att det har de aldrig haft. Jag frågade igen om de hade färsk märgpipa och då sken hon upp. När jag bad henne såga upp ett kilo i 3cm-bitar fick jag nobben igen med en fråga vad jag skulle med småbitar till; -Buljong kan man koka på hel märgpipa ansåg hon och när jag fick en syl i vädret sa jag att det var märgen jag skulle använda. Jag tackade för hjälpen och fick endast med mig ett paket smör och en dosa snus. Väl i östermalmshallen hos "Segers" blev det "annat ljud i skällan", en styckarlärling sågade upp 10 bitar på nolltid och efter lite coachning av föreståndaren så hade han även sågat bitarna på längden för att märgen skulle bli lättare att få ur, kanonbra faktiskt. Annars om man vill få ur märgen rå, så kan man lägga den i isbad nån timme för att sedan trycka ut den med tummen. Stort varningsflagg för den sistnämnda metoden är om det finns brosk eller nån benbit i märgen, då kan man skada sig rejält.

Det blev iaf en helt ok Risotto a la Milanese där man "måste" fräsa(smälta) märgen med löken innan man lägger i riset, and of course la jag i saffran exakt 17 minuter efter iläggandet av riset, vet inte säkert men om man lägger i saffranet för tidigt kanske mycket av den härliga gula färgen absorberas av avorioriset.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Helt ok var väl ändå i underkant. Ljuvligt, underbart - som alltid, när det gäller allt...
Frist

Hans Lundgren sa...

När man ska göra Ossobucco köper man ju "skivad" kalvlägg. Då är det ju lätt att komma åt märgen om man vill ha den till milanesen som ska vara till. Å andra sidan har man ju då snott en del smakämnen från själva OB:n. Ska testa det ikväll... Eller menar du att det måste vara oxmärg?

Johan Ahlin sa...

Hej Hans!
Den "sågade" läggens märg måste vara kvar, så några lösa märgben måste du köpa till, och ja, oxmärg.