måndag, september 17, 2007

Ganska god efterrätt!


PANNACOTTA a la Johan(inspirerad av Ante)

6 portioner

6 Stora snapsglas eller martiniglas
8 dl vispgrädde
1 dl socker
2 vaniljstänger
3 gelantinblad
2 nävar frysta hallon eller liknande valfria bär
--

Lägg gelantinbladen i blöt i djup tallrik(typ 1.5 dl vatten)
Gör ett "längsmedsnitt" i vaniljstängerna och lägg i kastrull med socker och grädde, värm till sjudning samt vispa lite då och då för sockrets skull, Sjud 15 minuter.
Ta av kastrullen från plattan och plocka ur vaniljstängerna, skrapa ur fröna med kniv och vispa ner i kastrullen igen. Vispa sedan ner de 3 gelantinbladen.
Häll upp i glasen och ställ in i kylen. Efter 1 timme, släpp försiktigt ner hälften av de frysta bären i glasen. Låt "gå ihop" ytterligare 2 timmar, garnera slutligen med ett par bär på toppen, ET VOILA, en Pannacotta!

3 kommentarer:

Anonym sa...

SPLENDIDO! Låter svårt att misslyckas panacottan, så den får det bli på lördag! Matgenerna i släkten verkar inte finnas hos mig, eller så KAN det bero på bristande tid o intresse...hmmm..
Ikväll prioriterade jag tre avsnitt av HEROES istället för matlagning! TACK FÖR TIPSET, ska hälsa gästerna på lördag att efterrätten är ditt tips men utan ditt signum, BK.

Johan Ahlin sa...

Du prioriterade Heroes före BÅDE storebrors medverkani "Upp till kamp" OCH matlagning, haha

Man kan byta ut en del frukt mot chokladpuddingsbitar

Anonym sa...

Det låter väldigt gott. Även jag tänkte testa det till helgens middag. Har försökt mig på panacotta en gång tidigare men råkade ta dubbel dos gelatin och den blev nästan ogenomtränglig. Frågan är bara om barnen gillar det? Hos oss funkar det allra bäst med billigaste vaniljglassen och, den i mitt tycke, äckliga chokladsåsen på tub. Och andra sidan var det även min favorit när jag var fem.
Men sen är jag imponerad över hur du hinner allt köksarbete, men det är väl som du själv antyder - en fråga om prioritering.
Vilket för mig osökt in på hushållsnära tjänster. De som har råd med att alltid köpa sig den typen av tjänster - vad gör de för prioriteringar i livet? Ska man köpa tjänsterna så måste man åtminstone betala de vitt, annars tycker jag att man förutom att prioritera bort göromålet även väljer att understödja en bortprioriterad samhällsgrupp.
Madame W