söndag, september 16, 2007

Jamen glo på TV då, eller städa!


(Jag hade en annan överskrift på gång, men vågade inte skriva den överst... men här kommer den;)

Att uppskatta maten man lagat själv, är det nån slags onani?

Absolut inte.
De där bakelseveckorna jag hade för 6-7 år sedan var bara början, de har följts av potatisfriterarveckor, göraegenpastaveckor, tryffelveckor, bakadetultimatabrödetveckor och fler veckor jag glömt namnet på.

Oh my... Hyperaktivt?
-Nix!
Jag följer inte serierna på TV utan provlagar mat, med eller utan gäster. Ganska billig hobby faktiskt.

När jag med säkerhet kunnat fastställa näringsinnehållet i Oxmärg, då ska jag "droppa" det ultimata pålägget till alla intresserade.

Märg gjorde man hårpomada av från 1700-talet ända in i början på 1900-talet.

Kort beskrivet så pillar man ur märgen ur benet, smälter den med lök och kokar ner konjak och vatten med kryddor och lagerblad, sila av, ställ svalt tills det stelnat och bre på macka, ojoj.

Klicka här får ni se vad för slags fett uppbyggnad märgen har.

När mina märgveckor är över blir det paus i experimenterandet, ska kompa Pernilla Wahlgren och Tommy Nilsson i Sound of music på Göta Lejon, då går nästan veckans alla kvällar åt.

Bilden ovan är en halvtimma in i nerkokandet av konjaksvattnet, man kan skymta löken och märgbitarna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där, är imponerad av all din ergergi med storkoken. Själv är jag glad om vi slipper äta Mamma scans KB hela veckan....Förresten, Har du nå´t bra tips på en ENKEL efterrätt? ska ha kräftskiva på lördag. Ha´de´/Siu

Mange sa...

1. Det är nog mest datorn som upptar min fritid, ej TV:n...

2. Man måste nog brinna för matlagning om man ska "orka" ligga i som du...

3. Övar du aldrig...?

Anonym sa...

Sover du aldrig? funderar starkt på att lägga lite tid på matlagning om sådär 10år:)jag gick på kurs och lärde mig sno till en firre hos syster k (duktig hon med),det finns program som man inte vill missa Idol tex Mannen som pratar med hundar ja listan kan göras lång:)Johan kolla in den här telefonförsäljaren som hittades i en källare.
http://www.youtube.com/watch?v=9oxTy7KIAaA&mode=related&search=

vänligen kil

Johan Ahlin sa...

Manges fråga 3;


Jodå jag övar, men jag spelar så förbaskat mkt nu så en del övning får stryka på foten för en del muskelträning i diket...

Siu, det kommer ett bra recept senare ikväll.

KIL; Instämmer, syster K är väldigt duktig i köket, och, den snabbaste du sett, hon är snabbare än mig tom...

Anonym sa...

Nu har han ett skov igen...Men det är trevliga skov som uppskattas av den vakna delen av familjen. Och även om Johan är den enda vakna fjärdedelen så ser han alltid till att den andra vuxna fjärdedelen vaknar till så pass att det går att få i henne en smakbit av märg, en muffins eller varför inte nyfriterade chips. Ni skulle se lystern i hans blick igår efter ihopkoket. Den var som ett barns på julafton.
Fru A