onsdag, januari 16, 2008

Tänk om de varit fotbollsspelare...


I vanliga fall brukar man säga att en kör "lyfter sig" med orkestern, men som i detta fall, med Radiokören, så finns det inte en orkester i världen som kan mäta sig med den homogenitet och klang som de presterar, det är istället så att den orkester som spelar med denna kör lyfter sig. De är helt enkelt otroligt skickliga individualister som gör exakt vad som behövs för att "teamet" ska fungera. Tänk er 11 st Zlatan som gör precis vad lagledaren säger, och, att alla elva inordnar sig i laget, då skulle sverige vinna mot alla lag i världen, tvåsiffrigt.

Jag fick själv chansen för 20 år sedan att sjunga Verdis Requiem med Guillini och Radiosymfonikerna, de splittade oss 2:a basar från Ackis kammarkör så vi fick stå mellan de rutinerade sångarna från Radiokören och Eric Ericssons Kammarkör, en helt overklig och minnesvärld upplevelse.

Imorrn i Berwaldhallen tar vi oss an den lite okända Harmoniemässan av Haydn, kul.

2 kommentarer:

Mange sa...

Dem är alltså inte speciellt lika Zlatan i Radiokören, då? Jag menar när inordnade han sig i laget senast...? Nu är jag ju iofs glad att han inte gör det eftersom hans individuella talanger och nycker kan rädda vilken match som helst - i bästa fall. Men någon teamplayer kan man väl knappast beskylla honom för att vara...

Johan Ahlin sa...

Nja, jag var nog lite otydlig, jag menar att om fotbollsspelarna hade samma lagkänsla som sångarna i radiokören, skulle vi vinna varenda match.

Hur går det med den nyfödda?