måndag, januari 07, 2008

I Indialand bak...


...Himalayas rand
Där händer det konstiga saker ibland.
Där bodde en trollkarl, han trollade så
att 8 blev 19 och 19 blev 2.

Han trolleritrollade också så att
ett nötskal stack ut som en ståtlig fregatt
Så stjärnorna regnade ner som guldsand
och månen föll som en citron i hans hand.

Men Kejsarn av Kina han sa: "Jag slår vad
att ingen förvandlar sig till lemonad."
"Haha!" ropte trollkarln "Se då på min kraft"
och simsalabim blev han till ett glas saft.

Men solen sken het över risfält och älv
och trollkarln blev törstig och drack upp sig själv.


Det är den mest fullödiga av barnsånger som både skrämmer och roar, speciellt slutstrofen "drack upp sig själv"

Eftersom Alex har åkt till Indien på tjänsteresa 10 dagar så kom jag att tänka på denna icke Bornemarkpräktiga sång, som min första skolfröken sjöng med oss i 1:a klass.

Visst är den bra, ni som inte kan den får kräva ett fullödigt karaokearr av mig som kan avnjutas på Youtube eller dylikt.

Det konstiga med att ha HELA ansvaret för allt löpande härhemma är insikten om att det där med barnens kläder, det är ett helt surrealistiskt kapitel. Jag måste bli bättre på det, nån gång...

I vilket fall så börjar jag och barnen med tryffelvecka imorrn, lakrits-limetryfflar till mig och "O", "K" har en förkärlek för hallon-chilitryfflar, jag kommer naturligtvis att fresta er med resultatet.

23 kommentarer:

steffi sa...

Hallo! Tryffel, det låter mycket smarrigt. Nu när ni är själva så kanske ni ska ta er ut söder om söder. Då på lite smarr och gemenskap.

Johan Ahlin sa...

Abselut, ring för tusan!

Grannfrun sa...

hejsan svejsan gräsänklingen. jag blir så nyfiken: vad är det som är så surrealistiskt med barnens kläder?

Johan Ahlin sa...

Olle har örnkoll på sina kläder med matchade strumpor, rätt storlekar i ordning, fixade av Alex, men även av honom själv.

Kerstin, hrm, inte en strumpa matchande, byxor hon hade i höstas är en dec för kort. Och allsammas i en j-dra röra.

Jag funderar på 5 min-metoden för henne, jag ger henne 5 min att hitta lika strumpor, trosor och kläder i rätt storlek.

Jag hatar kläder och dess vård så innerligt Tinni, men, jag ska bli bättre.

Anonym sa...

Du behöver inte vara orolig för du är inte ensam om att ha dålig koll på barnens kläder och sånt! Ta det som en man och bara låt det vara som det blir!! Så är det hos oss!!
Lycka till!!
AiM

Johan Ahlin sa...

Tanx, jag förstår lite mer nu om livet i skogen, inte så råbarkat, men karlar i stayupps och rosa trosor, kvinnor med lite för stora boxerkallingar, jojagtackar...

Anonym sa...

Inte har vi rosa Trosor på våra karlar här i skogen men stora boxerkalingar är sköna att gå runt i det har du rätt i!!
Fast i och för sig jag vet ju bara hur det ser ut här hemma hos oss!!
Ha en bra dag!
AiM

Anonym sa...

hej!
jag kom att tänka på den trollkarlslåten nyss, men kunde inte komma på texten. tur att du la upp den nyss så jag kunde googla fram rätt lyrics! du är nämligen det enda resultatet man får fram på trolleritrollade+kejsarn av kina+lemonad.
tack för det! :) /emma, borås.

Johan Ahlin sa...

Väl bekommen Emma!

Anonym sa...

Jag har också precis googlat mig fram till denna sida eftersom jag e ute efter den här låttexten. Min mamma sjöng den för mig som lite och nu e det dags att föra vidare traditionen. Tyvärr har du dock inte med HELA texten... Den slutar inte vid "drack upp sig själv" utan fortsätter. Jag fortsätter googla! Imaan

Johan Ahlin sa...

Imaan;

Då får du gärna uppdatera mig när du hittar fortsättningen!

Anonym sa...

Samma här! Googlade alltså... Måste ha texten.. kan den ganska bra.. men är inte säker på att jag har "rätt ord" :) har en tendens att fylla i själv.. hihi men ja provar med slutet så får ni rätta mig :) Here it goes:

"Det skedde i misshugg som ni nog förstår, men det har han ångrat i 700 år!"

Johan Ahlin sa...

well done Malin!

Anonym sa...

och det har han ångrat i 700 år. =)

Johan Ahlin sa...

wellwell, och eller med, mer ett dialektalt issue;)

Anonym sa...

Hejsan.
Kul med texten :) Tänkte bara berätta hur min pappa sjöng för mig när jag var liten:

...19 blev 8 och 8 blev 2...
...en fettisdagsbulle blev till en fregatt...
...Men solen stod högt över risfält och slätt...
...det hände av misstag som ni nog förstår och det har han ångrat i 700 år!

Anonym sa...

En väldigt senkommen kommentar; men om jag inte helt misstar mig så börjar sista strofen:

"Det skedde i misskund..."

Johan Ahlin sa...

tanx Ching Ming

Anonym sa...

...nej det ska vara misshugg, det är jag rätt så säker på
och så ska det vara risfält och ÄLV annars rimmar det inte på SJÄLV

och jag är rätt säker på att det ska vara "8 blev 19 och 19 blev 2" samt att det är fettisdagsbullen som blev till fregatt

Anonym sa...

Det skedde i misshugg, som ni nog förstår,
men det har han ångrat i sjuhundra år.

Så lyder slutet på trollkarlsvisan
Mvh
Väverska

Anonym sa...

Det är inte fettisdagsbullen som blir till en fregatt, men det saknas en hel vers:
Han trollade så att ett berg kunde bli
En fettisdagsbulle med vispgrädde i
Och vattnet som rann i en flod ett, tu, tre
Förvandlades till både kaffe och te

Anonym sa...

Jag såg denna diskussion som pågått under 2008 och jag kom på att min dotter hade låten. För dom som blir osäkra. Texten är som följer: I Indialand bak Himalayas rand
Där händer det konstiga saker ibland.
Där bodde en trollkarl, han trollade så
att 8 blev 19 och 19 blev 2.

Han trollade så att ett berg kunde bli
en fettisdagsbulle med vispgrädde i,
så vattnet som rann i en flod ett tu tre
förvandlades till både kaffe och te.

Han trolleritrallade också så att
ett nötskal stack ut som en ståtlig fregatt
Så stjärnorna regnade ner som guldsand
och månen föll som en citron i hans hand.

Men Kejsarn av Kina han sa: "Jag slår vad
att ingen förvandlar sig till lemonad."
"Haha!" ropte trollkarln "Se då på min kraft"
och simsalabim blev han till ett glas saft.

Men solen sken het över risfält och älv
och trollkarln blev törstig och drack upp sig själv.
Det skedde i misshugg, som ni nog förstår,
men det har han ångrat i sjuhundra år.
Låten kan ni hämta från http://www.ihrner.se/trollkarlen.mp3

Elsemarie sa...

Här sitter två kvinnor 50- och är glada över att fettisdagabullen kom med så vi kan sova lugnt efter att ha sjungit hela sången!