torsdag, januari 17, 2008

Dagens lunchtips, nämen, lax igen?!


Jodå, Skär fina spår i 3 potatisar, salta, peppra och lägg en liten klick smör på varje jordpäron, lite timjan gör inte heller ont. Smörj ugnfast form och in i ugnen på 200 grader. Lägg en fryst laxfilé på spisen ovanför ugnen så tinar den på 20 minuter, Torka av, salta, peppra och lägg laxen brevid potatisen. Ta nån typ av lök, skär halva i småbitar och lägg i kastrull med saften från en lime och lika mkt vatten som limejuice, krydda med; 1 tsk salt, 1 tsk torkad dragon samt 1 tsk socker. Toppa med några tag på vitpepparkvarnen. Låt sjuda under lock 5 min, ta av locket och låt reducera till 2 msk, sila av löken, häll tillbaks i kastrullen och vispa ihop med 1 äggula. Värm 2 msk smör i mikron och vispa ner i kastrullen, obs, inte för varm platta.

Nu har det gått 40 minuter och då tar man ut formen med Hasselbackspotatis och lax, severa med limebearnaise och ev. ett par varma tomathalvor som fick vara med de sista 5 minutrarna i ugnen.
--
Bon Apetit

5 kommentarer:

steffi sa...

Smarrigt det där såg ut. Den där såsen ska jag göra hemma. Ha det

Anonym sa...

Barnen och makan har precis avnjutit en delikat anrättning bestående av felix köttbullar och makaroner. Lite ketchup lyckades jag också sno ihop. Jag kan inte nog beundra min make och hans enorma kreativitet. Barnen föredrar som ni säkert förstår pappas mat. Men jag har mina paradnummer...
Makan

steffi sa...

Det låter bra! Men barnen får ju smaka på det mesta och det är inte fel. Makaroner och köttbullar är bara så gott ibland.

steffi sa...

Johan, vart är du? Jag går hemma och är sjuk, barnen är sjuka. Jag behöver lite roliga inlägg. Kan du inte ge mig det är du snäll. Förgyll min vardag bara lite. Nu ska jag smaska lite Valrhona som min mor skickat till mig. Det ger faktiskt en liten guldkant på tillvaron.

Anonym sa...

Johan! Testade din lax. Hasselbackspotatis är ju alltid gott måste vara 30 år sedan jag gjorde den sist. Laxen helt OK ,,,men såsen????? Det blev för lite torrt och tråkigt. För mycket dragon.1port men om 4port skall jag då använda 4 lime och 4 äggulor??? RolfB