fredag, oktober 12, 2007

Kvinnans plats är i hemmet!?

Om Kristdemokraterna får som de vill blir det en tillbakagång 50 år. Nu när vårdnadsbidraget införs 1/1-2008 så är ett delmål i Alliansens politik uppnått. Den jämställdhetsbonus som utlovades som motvikt till vårdnadsbidraget har inte någon tidsplan och har kommit helt i skymundan. Varför krångla till det? Jag säger det igen; Ska vi få lika löner och samma rätt till "karriär" så måste ekonomiska styrmedel användas.
En smygande känsla utan statistiska belägg glider omkring i bruset av åsikter i detta ämne; Många av mina kvinnliga bekanta verkar vara de värsta bakåtsträvarna i detta ämne som egentligen borde samla alla kvinnor under samma åsiktstak. Ett gäng mediabruttor som ivrigt påhejade av tankesmedjan Timbro satt superstilistiska feministtexter på pränt i både morgon och kvällstidningaras ledarsidor samt jobbat in nån slags stereotyp quasifeministisk mall i krönikor och bloggar. Det enda sättet att få rejäl förändring borde vara att samarbeta över blockgränser och framförallt, se till att alla kvinnor drar åt samma håll, annars är det kört!

3 kommentarer:

steffi sa...

johan jag är imponerad....du har så många tankar och olika uppslag i ditt liv. Hur hinner du läsa, laga mat jobba ta hand om barn och fru?

Johan Ahlin sa...

Jag sätter tankarna på pränt, ibland rätt, ibland fel, jag tror inte att jag tänker mer än andra, tror jag...

Grannfrun sa...

heja johan!