tisdag, oktober 23, 2007

Hörde på lite webradio från i fredags!

Ämnet jag spolade fram till gällde bloggande bland kulturarbetare, både kulturbloggare och kulturredaktörer fanns representerade i den lilla debatt som utlovades. Det råder ju åsikt(nästan) och tryckfrihet i sverige, men att höra en presschef från Kungliga Operan säga till kollegan i studion att;
- Han är en bra och begåvad sångare som vet själv vad som är bra för honom.

Jag hoppas att presschefen talar om Scennärvaro, Agogik, Interpretation, Stilkänsla, Sångteknik och liknande, INTE, om vad kollegan skriver om i sin blogg, för det vore ju någon slags "manegement à la Sovjetunionen"...

Kungliga Operan är en suverän institution som borde vara en Nationell smältdegel där man producerar traditionell opera blandat med hisnande nyprodúktioner "som man aldrig sett maken till". Tyvärr så har inte taket lyft ordentligt förutom "Ringen", som i mina ögon och öron varit en succe både i castingen och regin. Det räcker inte med att hovkapellet spelar bra med allt bättre dirigenter, det räcker inte heller med superstjärnor till premiärer och ett par föreställningar framåt.

Lösningen på detta kan inte jag själv se, men nåt jag säkert törs säga, är att med munkavle på konstnärerna och artisterna i operahuset kan man packa ihop!

3 kommentarer:

Grannfrun sa...

Jag fattar iiiingenting, but I love you anyway.

Anonym sa...

Nu vet ju inte jag om Jesper känner det som om han är belagd med munkavle - men det tror jag inte, faktiskt!
Och i övrigt tycker jag att det är synd att ni få bloggare i kultursfären just i detta fall låter Operan som institution få klä skott för en regissör som inte riktigt vill vara med i den "nya världen"...

Bara för att det här bloggprojektet sprack innebär det ju inte att inte operaledningen vill dra igång dylika projekt, bara att de tyvärr råkade välja fel produktion.

Och eftersom jag inte fattar vilken knapp jag ska trycka på nedan och inte har något googlekonto får jag väl förbli en anonym kunglig hovmusiker....som gillar bloggar!

Anonym sa...

Det där med officiell blogg kring en specifik föreställning el. projekt, struntar jag i, jag gillade bara inte presschefen ovans attityd.

Johan