onsdag, augusti 06, 2008

Kollektiv bestraffning, fast tvärtom.

När svenska folket straffade ut Carola från melodifestivalen fanns det ingenting för proffsjuryn eller svt att göra.
Alliansen har inte insett allvaret i sin nonchalans mot väljarna och politikerna som blev inkryssade i riksdagen och kommer därigenom att falla tungt. Missnöjet har redan visat sig genom väljarbarometrar som lyfter in Sverigedemokraterna och petar ut Centern och KD.
Jag tror inte att det beror på att 5% av väljarna är främlingsfientliga utan mer på missnöje och politikerförakt. Min gissning är att liberalerna som kryssat in Federley m fl kommer att kalla sig miljöliberala och lägga sin röst på Miljöpartiet istället, bra, skitbra!
Men var kommer SD-rösterna ifrån? Troligen från de som fått sänkt ersättning från A-kassan och säkert ett stort gäng missnöjda långtidssjukskrivna, det finns ju inga andra sätt politiskt sett än att missnöjesrösta för att markera sitt missnöje.

5 kommentarer:

Anonym sa...

När det är långt till val är alla så tuffa,jag är missnöjd osv då kommer det grodor ur munnen på svenska folket därför tror inte jag dom nuvarande undersökningarna ska läggas så stor vikt på. Men det är min gissning.
Men att många är missnöjda råder inget tvivel om.

vänligen den ödmjuke kil.

Anonym sa...

Att det är fel på Sveriges massinvandringspolitik är helt otänkbart, eller? Den mest logiska förklaringen förnekar man alltid när det gäller sd. Vad har "främlingsfientlighet" med saken att göra, förresten? Varför ens nämna hittepåord?

Johan Ahlin sa...

Jag tycker massinvandringen är bra och det står jag för, jag tycker även att det är bra att man får säga vad man vill i sann demokratisk anda som du gör här ovan. Ibland behöver man hittepåord för att förklara sig, Sverigedemokraterna använder även de hittepåord som är lättfattliga, "svenskfientlighet" tex som nämns på den officiella hemsidan.

Anonym sa...

"Svenskfientlighet" är i allra högsta grad ett verkligt ord.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=589029
http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/2007/11/09/svensk_och_sverigefientliga_maud_olofsso
http://sv.wikiquote.org/wiki/Mona_Sahlin

Däremot kritiserar sd invandringspolitiken och inte enskilda invandrare.

http://gruegranskar.blogspot.com/2008/01/sd-ett-parti-fr-invandrare.html

Får man fråga dig, Johan, om vad det är som du anser är så bra med att Sverige har västvärldens största invandring?

Johan Ahlin sa...

Humant tycker jag.
Varför tycker du inte om invandring?