tisdag, april 18, 2006

Pungpinan!


-Man är vad man äter.
-Man får vad man förtjänar.
-Sådan husse sådan hund.
Fnosklerna och ordspråken är många när man blir placerad, bedömd av myndigheter, medmänniskor,jobbarkompisar och släkt. När jag och frugan kollar efter hus på "nätet" har jag bara ett veto; nämligen att inte ens åka på en visning i området Pungpinan(mellan Gubbängen och Bagarmossen...). Jag tänker mest på min fru när hon representerar på jobbet och berättar om sin uppväxt på bondgården i Koberga för att sen förklara att hon hamnat i Pungpinan. Att fortsätta berätta om gårdsnamnet blir ju inte lättare då gården heter Oljans(uttalas Ol-Jans). Jag uruppförde B Tommy Anderssons Valthornkonsert för tio år sedan i Luleå, vid middagen efter konserten frågade Orkesterns chef mig på försiktig norrländska om han skulle fräscha upp sin skolfranska för att snacka med min fru. Han trodde nog att Oljans stavades Orlèans, dessutom hade "A" page-frisyr och ser allmänt sydländsk ut. Mitt svar blev naturligtvis att hon är en ren Dalaprodukt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för senast !
Hoppas att resan hem gick bra och att kusin K acklimatiserat sig i storstaden trots protester !
Hälsa alla, vi hörs !

Cat sa...

När frugan din skulle börja på den stora myndigheten på ö-malm så var det ju flera som trodde sig veta att Oljans var franskt - jag sa något försitigt att "Hon kan ju heta Ol-jans och komma från dalom..." Men det var det ju ingen som trodde på..