onsdag, april 19, 2006

Dags att...

Nuförtiden är synkoper var mans egendom, förr kunde man göra avdrag för dessa i skattedeklarationen. Men, pga det stora intresset för svängig musik såsom "Idol" och "Fame Factory" så vet varenda skattejurist vad en synkop är för något, det har Clabbe af Geijerstam lärt dom att det har man medfött, eller mer ofta inte medfött och därmed inte avdragsgillt. Jag spelar med lillebror Ringborg den här veckan och blir mer och mer glatt överraskad, han fastnade i Trollflöjtenouvertyren med massa bra "coaching" till både stråk och blås. En av anledningarna till att jag tycker att vi ska satsa på unga svenska dirigenter är inte för att jag ogillar de utländska; vi har helt enkelt lättare att förstå en svensk som har ungefär samma preferenser och musikalisk uppväxt som "tuttipöbeln". Han har stor inlevelse under repetitionerna och det skall bli kul att se hur konserten funkar.

Imorrn åker jag till Dalarna och Stora Kopparbergs kyrka i Falun, lille Tage som blev 5 månader ska begravas där och jag ska spela på gudstjänsten, man har väl spelat i pressade situationer förr i direktsändningar med nolltoleranser för felspel och annat men det här tar nog priset, de måste få ett oförglömligt farväl av sin lille pöjk.

Inga kommentarer: