tisdag, april 24, 2007

Var är kulturministern?


Hon borde komma upp ur sitt ide snart och bevisa att hon inte är någon slags marionett. På ytan verkar det som om Anders Borg, vår nyliberale kulturminister, ger och tar från sina budgetar.

Men, det som får kultur framåt, och då pratar jag inte om våra nationalscener, är nämligen hårt och enträget sökande efter det nya och innovativa. Men vad spelar det för roll när man inte vet vad hon tycker om nånting, denne Lena Adelsohn har krypit in i kryptan utan att tala om för varken växeltelefonister eller handlä ggare vad hon tänker och tycker. Kanske helt i linje vad finansdep. anser, vill denne "nobody" träda fram nån gång och ryta i så man vet vilka premisser som gäller, och då snackar jag inte bara om bidragsäskande utan om riktlinjer vart vi är på väg.


Och ett nytt Operahus i Stockholm innan man presterat någonting eget av kvalitet, det kan hon fetglömma. Det kan bara ske om det som i Danmark helt bekostas helt av privata medel, utökning av sångare, musiker och tekniker tycker jag gladeligen staten kan "motprestera" med.


Sen att jag älskar opera som konstform och hjärtat blöder när både sångare och musiker är värda bättre, men pga feg chefs och programmentalitet gör att Stockholmsoperan har mindre intressanta uppsättningar än de fattigaste Öststater där Nationalscener finns. Hjärnan och kunskapen finns, men var är hjärtat?
Lapsus; Att två glas vin på Riche gör att man får dessa mörka och oheliga tankar om onämnbara kulturföreteelser i Stockholm, kul, men för de som inte är i branchen eller "gått på Operan" så vill jag bara säga att Operan är snuskigt dyr att besöka och för staten, jag kan inte siffrorna men inte är det minre än 1500kr som subventionerar varje publikstol per föreställning

Inga kommentarer: