onsdag, februari 28, 2007

Retromat, nehejdu!


"A" fyller år idag och måste firas med pompa och ståt på kvällen, för jag var INTE vaken i morse som jag borde varit, med teet och croissanten sprängfylld med fikonmarmelad. Lasse som säljer frukt o grönt i saluhallen har en fru som gärna bistår med recept och tips när kunderna inte trampar Braqueskorna av sig eller klapprar otåligt med löständerna. Tournedos Rossini sa jag kaxigt och fortsatte; - "Har du tillräckligt stora kronärtsskockor for this two babies?"(Inte bebisar utan oxfilébitar). - "Jahaja, det ska bli retro idag, det där åt man mycket på 70-talet" sa hon lite för vasst för min smak så jag ställde en motfråga utan att tänka mig för; - "18 eller 1900-talet?" Jag syftade naturligtvis på Rossini som inte bara komponerat massa kända operor utan även en del schyssta recept, eller kanske mer korrekt sagt menyer. Det fick jag förklara för frukttanten så jag fortfarande ligger bra till där. Jag har aldrig varit där med barnen utan att de fått provsmaka vad de velat, kanon tycker jag.
Vi snicksnackade en stund till om retromat och kom fram till att både "vitt vin o räkor" tillika "flygande Jakob" är kanongott, ni som följer min blogg vet att jag brinner för klassiker typ dessa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo jag vet att du verkligen brinner för "retro-mat". Din superfavorit är väl fläskfilé med ananas-ringar.....:-)

Johan Ahlin sa...

Har inte köpt fläskfilé själv sen hösten 1993, föråt mig.