onsdag, november 26, 2008

Jag måste skaffa mig en hobby!


Jag hade skrivit klart ett jularr(Have Yourself a merry little Christmas) för stor orkester och solo, så fick jag ett kort mail där harpissan skrev att det var bra att hon fick noterna som pdf:er, takt 6 var lite lurig pedalmässigt, för er som tror att harpan är ett instrument där man bara knäpper på strängar säger jag bara; Det är supersvårt att spela harpa, man har nämligen 7 pedaler att använda i olika kombinationer för att få rätt tonart. Det är alltså så att harpan är ett av de allra svåraste instrumenten att spela, nästan i klass med valthorn och oboe, som enligt Guiness rekordbok anses som de svåraste.

För att återgå till ovanstående mail från harpissan; istället för att skriva "Lycka till", så försökte jag bena ut var problemet låg, jag isolerade problemtakten, gjorde en ny ljudfil med ackord för en slags extra korrläsning av harpstämman, en jätteförstoring av takten osvosv. Ett långt följebrev till harpissan med tillhörande ackordsanalys och mp3:a blev resultatet. Inte tillfredsställande, jag måste skaffa en hobby, Alexandra har "sullat" bort våra gratis, digitala tevekanaler från telia så det blir väl till att knyta ryamatta eller göra pärlplattor.

Kolla bilden ovanför så fattar ni!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan hjälpa mig på tulegatan med en vindsvåning på kvällarna:)
Kil

Johan Ahlin sa...

Det kan du fethaja att jag inte är tillräckligt händig, vafan, jag kan inte ens få upp den, väggen alltså, och en vägg till, ska göra en sjua av våran femma.

Anonym sa...

Kanske vi kan fixa till väggen om jag är i krokarna,vi hörs.

Anonym sa...

Hej Johan, ett sant nöje att läsa din blogg!

/Uffe

Johan Ahlin sa...

Ulf;
Tackskaruha, dito förresten, fin hemsida. Vi syns snart, ska lyssna på er i slb.

Lisa sa...

det är skönt att få nörda till sig tycker jag, och hänge sig åt sina specialintressen. Skippa tvn och fortsätt på den inslagna banan.

Johan Ahlin sa...

Ja, jo, det är ju ett intresse men samtidigt mitt levebröd och bör inte stjäla för mycket tid från familjen och andra hobbies(som jag iofs inte har)