fredag, oktober 31, 2008

Ska inte tanka hem..

Nej, ska inte tanka hem "Du levande", som jag slet med för nåt år sedan, den finns att köpa nu som DVD, tyvärr med futtigt extramaterial. Det borde finnas 10 timmar kanonbra extramaterial till den filmen, bara musikinspelningarna...

Den kritiske lyssnaren hör och ser på musikernas fingrar att det mesta är eftersynkat, vi spelade in mot redan befintlig ljudupptagning och klippte sedan bort originalet, Roy Andersson var nåt alldeles överjävligt petig med det autentiska förhållandet mellan ljud och bild, jag kan förklara med ett par episoder som visar det;
Tuban som spelades excellent blev inte riktigt "trovärdigt skitig", den lät för bra helt enkelt och vi hyrde en plåtsousafon och spelade in/dubbade igen. Fungerade inte det heller, då ringdes en amatörtubaist in att exekvera bla "En liten vit kanin" i E-dur, på sitt Bb-stämda instrument, det blev kixar och feltoner om vartannat, mixat med de första fina upptagningarna blev det faktiskt trovärdigt..

Den andra "incidenten" var kring klangen i banjon, jag hade skrivit för en gitarrbanjo som fungerade, tyckte jag, men enligt Roy borde vi spela in en tenorbanjo också, efterslagen klingade ju nån nanosekund extra och efter enskild övning fick gitarristen jag engagerat komma tillbaks för lite mer "mjölkpallsattityd" i spelet. Det stora banjobråket minns jag det som..

Trots en del missförstånd och en stor skopa livegenhet till Studio24 blev det nåt av det roligaste jag gjort.

Inga kommentarer: