fredag, augusti 17, 2007

NEJNEJNEJ!


Om man som de flesta nuförtiden har el eller gasspis så får man inte köpa pås-bearnaise, ok på fjället eller i sommarstugan, men, ALDRIG om man har mindre än 4 mil till matvaruaffären.
Hacka ner 2 scharlottenlökar eller en 1/4 gul lök fint, lägg löken i kastrull med 4 msk vitvinsvinäger/dragonvinäger, 2 msk vatten. Koka tils 1-2 msk vätska återstår, svalna. Vispa en stor eller två små äggulor fluffigt med den reducerade "dekokten", värm samtidigt försiktigt på väldigt svag värme, droppa sedan under vispning ner 100 gram smält smör. Klart!
Just ja, dragonen kan man både ha torkad eller färsk, välj själv. Ha gärna lite torkad med i "lök-koket".

Hemgjord Bearnaise med lövbiff och Pommes Frites, guds gåva till gommen, mmmm.

Och, om du haft för varmt på spisen och det skär sig, vispa i en isbit eller kallt vatten, typ någon matsked bara.

7 kommentarer:

Anonym sa...

man kan nästan tro att du gått i kockskola brossan !
Eller har du lusläst på Tasteline ?

Anonym sa...

lycka till med baket i morgon !

Johan Ahlin sa...

15 års träning av beaslagning har lärt mig att det är lika gott som; amen i kyrkan eller rännskitn man får av pumpafrön, haha

Anonym sa...

Något riktigt smarrigt till strips och typ kycklingfilé.

Sås till 2-4 pers.
Hacka 4-5 vitlöksklyftor och en näve färsk persilja. Häll upp 1/2 dl solrosolja i en liten skål, släng i vitlök & persilja & salt. Pressa i lite citron. Blanda smaka av, klart.
Häll över stripsen och kycklingfiléerna. Det är så innåthelvete gott om man diggar vitlök. (Spansk speciale)

Har förätit mig på lohmanders bearnaise. Provar johanahlins beaenaise nu. /G.House

Johan Ahlin sa...

oops, jag kanske skulle skärskådat mitt beatilltag innan jag satte det på pränt, Lohmanders Bea finns även med vitlökssmak, men det kanske G-huset kände till?

Anonym sa...

Hej Johan och tack för fredagskvällens middagstips! Laxen ligger på spisen men jag är skeptisk till huruvida den ska hinna tina på 20 min, måhända är vår ugn för ny och pyser inte ut värme uppåt på samma sätt som den borde.

Mest skeptisk är jag dock till hur jag ska klara av bearnaisen - jag är inte någon toppkock alls och har inte rett en sås sen hemkunskapen... Dock mycket nöjd med hur hasselbackstricket, att lägga potatisen UTANFÖR skärbrädan och på så vis inte kunna skära ner i botten på den, sitter kvar sen samma lektioner... :-)

Sätter allt mitt hopp till tomaten, den är iaf matlagning på min nivå, hehe.

Hittade din blogg via någon kommentarsdiskussion om föräldraledighet - vi ska få en liten i juni och då hamnar man lätt på såna sajter, har jag börjat märka! :-)

Johan Ahlin sa...

Ohmygood, det är ett väldigt gammalt inlägg det här, men det är du Johanna, sångfågeln?