torsdag, maj 17, 2007

Eftersom de flesta av mina läsare...


...verkar flyga?! Vafasiken, i skrivande stund styvt 200 läsare sen igår kväll där 4 svarat på nedanstående enkät? Är alla strutsar som kör ner huvudet i sanden? Ok, ni kanske tar planet...


Den nya Airbus A-380 kan med lite lätta handlag från piloterna och 300 kubik flygbränsle(300 000liter), flyga drygt 15 000km innan påfyllning?! Det låter mycket det, men i realiteten betyder det ungefär samma bränsleåtgång som för en hyfsat snålkörd Volvo. I den realitet jag just beskrev så har jag räknat på 530 passagerare, i den ofriserade riktiga verkligheten jag själv sett i tex Asienflygningar har jag kamperat med folk som fyllt max 60-70% av kabinen, detta har naturligtvis varit reguljärflighter.

Enda gången jag suttit i ett totalt fullt flygplan var en turné till Kaliningrad i egenchartrat Fokker F-50, alltså med plats för 50 passagerare, all flygplansstatistik hade jag kollat in innan pga den förbaskade flygrädslan som dock har avtagit en smula. Med både ett gäng cellos i stora flightcases och 2 kontrabasar vars flygetuier är ungefär dubbelt så stora som en normal likkista, så insåg jag redan hemma med en sprängskiss på F-50:an att nån måste sitta i cockpit, naturligtvis sa jag till turnéledaren redan vid incheckningen att jag kan "offra mig" om det mot förmodan skulle bli lite tjockt i kabinen. Jodå, klart det blev cockpit mellan de två piloterna från "Himlavägar"(översätt till engelska för rätt namn!). Alla barnbälten och extra remmar gick åt vid surrning av cellolådorna och tillochmed bärremmen till valthornet behövdes, flighten kändes lite gammeldags med en känsla av "Amerikanska besprutningspiloter" bakom rodret. Starten från den hårdbevakade militärflygplatsen i Kaliningrad efterföljdes av en jäkla massa instruktioner från de ryska flygledarna som lotsade oss via en nästan oöverskådlig mängd koordinater, själv kunde jag skippa just den delen och kika neråt för lite schysst utsikt, döm då om min förvåning då Kapten sa; - "Där nere har du Vilnius Johan", och då insåg jag hur dödliga dessa i bland extremt upphöjda yrkesmän är. Naturligtvis var piloterna skärpta, men efter lite seriöst oregelbundna kursändringar på order av flygledarna så var nog Kapten inte helt uppgraderad på en helt vanlig karta med städer utsatta på kartan. Han hade pekat på Klaipeda, en helt annan stad. Jag tittade i deras karta som inte hade städernas namn skrivet, men säkert en hel del annan information.

Lång utläggning om en rätt kul flygning trots allt!


Gröna inflygningar, alltså där man typ glidflyger från den punkt det är möjligt, optimering av mer passagerare, ännu större optimering av motorerna borde göra flygandet lite miljövänligare.


Därför, tycker jag att det är helt vansinnigt att kunna köpa sig en bit regnskog för sitt samvetes skull, ett ex; Jag flög till Umeå-Arlanda tur och retur samma dag förra veckan, flygvägen är knappt 100 mil totalt och i den 80% fyllda kabinen bidrog jag med 120 kilo CO2. Detta ansvar kan jag köpa mig fri från om jag sätter in 1.50 Euro på ett auktoriserat "miljösamvetsföretag", ok jag har planterat ett regnskogsträd, men vafan gjorde flygbolaget? Flygbolagen måste bli mer miljövänliga innan den chartersemestrande pöbeln kommer på att det släpps ut en massa växthusgaser för deras semesternöjes skull.


Räkneexemplen är helt mina egna och kan justeras om de skulle vara fel åt något håll!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är absolut den största utmaningen för framtidens och inte minst dagens politiker. Vem ska våga ta ett radikalt beslut som innebär en "lägre" levnadsstandard. Är det t.ex rimligt att man kan flyga till städer i Europa för 99 kr? Det måste kosta mer! Ju lägre priser desto fler kommer att ha råd att flyga - desto fler plan i luften. Det måste till lagstiftning! Förbjud t.ex. stora jeepfordon i innerstan, inför höga trängselskatter, minimera kostnaden för kollektiva färdmedel, bidrag till ekologiska odlingar. Men det krävs inte bara politik utan i högsta grad en medvetenhet hos hela befolkningen - något som ju nu verkar öka. Men hur länge håller det i sig? Är det här en bubbla som spricker snart? Usch jag mår illa när jag tänker på vilken värld våra barn får växa upp i! Madame W

Johan Ahlin sa...

Bra point, jag flyger personligen gärna till Paris för 99kr men man måste ta ansvar för framtiden, tyvärr verkar ekonomiska styrmedel fungera bäst, i Stockholm finns det biltullar som fortsätter augusti 2007, bidrag till ekoodling? Ja då måste vi skrota EU och emu som inte är annat än ett gigantiskt glesbygsstöd. Kollektivtrafik, BORDE VARA GRATIS. Är man förmäten som anser sig kunna och veta lite mer än andra, om miljön dåra? Vete 17. Vi männskor är ju iaf överlevare och borde ta rygg på de som vet mer?!
återkom gärna med mer tips och åsikter om miljön.