lördag, oktober 28, 2006

9 Augusti 1945 släppte USA "Fat Man" över Nagasaki.


Jodå, 9 augusti 1945 är ett mycket starkt datum för många Japaner som bodde i södra stadsdelarna av Nagasaki, för de överlevde iallafall bomben som briserade över de norra stadsdelarna, 75000 människor dog direkt. Den 9 augusti 1942, alltså exakt tre år tidigare uppfördes Dmitrij Sjostakovitjs 7:e Symfoni i Leningrad, man lyckades skrapa ihop 40-50 överlevande musiker som spelade denna jättesymfoni(Det sägs att ryssarna sände ut musiken via högtalare vid den tyska attacklinjen!), Leningrad förlorade vid den tiden omkring 4000 personer om dagen och totalt över 1 miljon människor dog under den tyska belägringen.(De flesta av köld o svält)

Eftermiddagens konsert med kungens egen orkester blev väldigt bra, med touche till dirigenten. Om man bortser från musikens egenvärde skulle jag hellre se en värdigare avslutning än en touche, Sjostakovitj skrev ju symfonin under brinnande krig och man visste inte hur det skulle gå, där i början på 1942. Man får väl tänka sig i sitt eget hjärta att touchen fick tillägnas dem musiken handlar om!

Sen kan ju jag ge en personlig touche till Slatkin, dirigenten. Han dirigerade Tjajkovskis 4:a med Filharmonikerna i mars 1986 då jag "pryade" en vecka, och det var väl det som gjorde att man började satsa ordentligt på musiken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad hade hänt om du pryat i en korvmoj hade du sålt korv med mos idag då ?

mvh kil

Johan Ahlin sa...

Det kan du hoppa upp och sätta dig på(Rullhalvor med varm Pucko), jag vågar inte tänka på vad som skulle kunnat hända om man pryat på RFSU.

Anonym sa...

Vi hoppas att inte Nord Korea känner sig inspirerade att göra om misstaget...
Vad är rullhalvor? går inte att få hos "frasses" i Luleå. Världens näst bästa grillmoj, givetvis hästlängder efter "Lappens" förståss.

Mvh. Åldermannen bland kusiner

Diana Chavlah sa...

Fråga mig nte hur jag hittade din blogg men jag visste faktiskt inte att Dmitrij Sjostakovitjs 7:e Symfoni uppfördes bara några år tidigare, den 9e augusti. Jag tror dock inte att kopplingen mellan atombomen i Nagasaki och sjostakovitjs symfoni i Leningrad har någon koppling annat än att det bara är en slump.