fredag, december 22, 2006

Julmat?


Gör egen leverpastej/paté till jul. Fräs bara ett halvkilo kycklinglever med lite lök, häll sedan på valfri sprit eller starkvin, gärna konjak eller sherry. Puttra ett par minuter. Mixa grovt(15 sekunder) i matberedaren med nån kruka färska örter, man tar vad som finns hemma, "slanta" ner 50-75 gram smör och mixa ytterligare 20 sekunder.(Just det, salt o peppar förståss!) Lägg i nån snygg "butt" och in i kylen nån timme, ät med små inlagda gurkor. Superlätt och gott.
Julkorven är lurigare att få folk att äta, de säger; -Ojoj, hemgjord korv, hur får man in köttet i skinnet, enkelt säger jag; -Det är bara att slita tarmen ur en gris å så fyller man den med fläsk, nötkött och späck! Det var den måltiden...
Jag ska börja säga fjälster istället, då tror folk att det är nåt annat än gristarm, men fjälster är bara ett finare ord än tarm. I Italien kallar man det trippa, och där äter man den för sig själv, som en fristående delikatess.

God Jul och allt det där!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Som okunnig i området undrar jag om grisarna får lavemang före urslitningen av tarmen? Är tarmen inte riktigt rengjord törs nog inte svåger P äta korven. Signaturen Kil skulle nog hellre föredra simblåsan från en stor gädda att fylla med kött istället för en tarm från en gris.
GOD JUL
Fof a ror dod i non

Anonym sa...

Hmm ja skulle jag göra korv av alla gäddsimblåsor år 2006 som fångats skulle jag kunna bjuda en finlandsfärja"s julbord med gäddkorv under en fredag/lördagskryssning med lätthet.
Mvh den ödmjuke mr kil ;)

Johan Ahlin sa...

Jaha, på förekommen anledning är det enda sättet att fylla en gristarm, jag rekommenderar inte nån att försöka pilla in smeten när galten sover, det kan sluta illa!